Svaly a tělesná kompozice

Svaly a tělesná kompozice

V jednom z minulých článků o hubnutí jsem se zabýval tím, jak Vám svaly můžou pomoci k vysněné postavě. Od jeho zveřejnění jsem dostal několik zpráv převážně od ženské části našeho publika. Ačkoli se v detailech lišili, bylo jejich jádro vždy stejné. „Chci zhubnout, ale nechci nabrat svaly a být velká“. Nebo, „nechci nabírat svaly, jenom zpevnit postavu, jak na to?“. Vzhledem k tomu, že těchto dotazů bylo pravdu hodně, rozhodli jsme se na ně neodpovídat samostatně, ale dát Vám odpověď v podobě tohoto článku.

Co je to tuk?

Tuková nebo také adiposní tkáň představuje speciální druh tělesné tkáně specializovanou na ukládání a skladování tělesného tuku. Navzdory obecnému přesvědčení není tuk pro naše tělo škodlivý, právě naopak. V organizmu má nezastupitelnou úlohu. Funguje například jako zásobní látka organismu a ochrana vnitřních orgánů před mechanickým poškozením. Dále pak slouží jako tepelná izolace a účastní se mnoha imunitních a hormonálních procesů v organismu. Samotná tuková tkáň pak produkuje několik desítek látek, které jsou pro náš organismus nesmírně důležité.

Pochopitelně, nic se nesmí přehánět. Podíl tukové tkáně na celkové hmotnosti by u zdravého člověka neměl přesáhnout 20 % (muži) nebo 30 % (ženy), jinak hrozí zvýšené riziko výskytu cukrovky II. Typu, kardiovaskulárních chorob, artrózy a mnoha dalších onemocnění.

Z hlediska tělesné kompozice je pak nejdůležitější fakt, že tuky jsou v tukové tkáni ukládány v polotekutém stavu. To má za následek to, že tuková tkáň patří z hlediska poměru objemu a váhy k největším tkáním lidského těla, díky čemuž působí lidé s vysokým podílem tělesného tuku větší a objemnější. Řečeno jednodušeji, všechno to měkké a třesoucí se na Vašem těle je tuk.

Co jsou to svaly?

Svaly jsou specifický orgán, který je tvořen převážně svalovou tkání skládající se z myofibrilů. Vláknitých struktur složených z pravidelně uspořádaných molekul aktinu a myosinu. Za přítomnosti dostatečného množství energie mají tato vlákna schopnost zasouvat se mezi sebe, čímž dochází ke zkrácení myofibrilů tzv. svalové kontrakci. Ta je základem veškerého pohybu nejen člověka, ale i všech ostatních živočišných druhů.

Svalová kontrakce je důsledkem celé řady reakcí, které ke svému průběhu nezbytně potřebují chemickou energii z živin, kterou svou činností proměňují na energii kinetickou a teplo. Tato přeměna je důvod, proč při tréninku hubneme (spalujeme energii) a probíhá ve všech svalových buňkách. Z toho vyplývá, že čím větší množství svalové hmoty budeme mít, tím větší množství energie při pohybu spotřebujeme. Neboli tím snadněji budeme hubnout, případně udržovat kýženou váhu.

Z pohledu tělesné kompozice je svalová tkáň mnohem pevnější a kompaktnější než tkán tuková. Na stejnou hmotnost tak má mnohem menší objem, díky čemuž vypadají lidé s velkým množstvím svalové hmoty štíhlejší. Řečeno jednodušeji, všechno to štíhlé, pevné a sexy na Vašem těle jsou svaly.

Jak funguje tělesná proměna?

Pokud chcete změnit kompozici svého těla, máte v zásadě jenom čtyři možnosti. Za prvé, můžete nabrat tuk. Za druhé, můžete redukovat tuk. Za třetí můžete nabírat svaly. A za čtvrté můžete odbourávat svaly. Přijmout tuhle informaci bude pravděpodobně hodně těžké zejména pro ženy, ale neexistuje nic jako „zpevňování“ nebo „rýsování“ svalů. Svaly buď získáváte, nebo ztrácíte, nic mezi tím. Jediné, co tak můžete svou stravou a cvičením ovlivnit je poměr svalové a tuková tkáně ve Vašem těle. Můžete být buď:

  • Hubení (málo tuku, málo svalů)
  • Štíhlí (hodně svalů, málo tuku)
  • Mohutní (hodně svalů, hodně tuku)
  • Tlustí (málo svalů, hodně tuku)

Pokud se podíváte na předchozí čtyři možnosti, pravděpodobně Vám bude hned jasné, že cíl většiny z nás je při tělesné proměně redukce tukové a zvyšování svalové tkáně. Přesto ani nespočítám, kolikrát ke mně přišla vyloženě hubená žena nebo dívka, která byla přesvědčená, že k ideální postavě potřebuje zhubnout pár kilo. Nepotřebovala. Důvod, proč nebyla spokojená se svým vzhledem byl ten, že ačkoli byla její váha nízká, většinu z ní tvořil tuk a ne svaly. To, co tedy skutečně potřebovala byl pravý opak. Potřebovala nabrat svalovou tkáň a s její pomocí zpevnit svou postavu.

Jak být štíhlá a nestát se kulturistou?

Většina žen se bojí, že pokud začnou nabírat svaly narostou do obřích rozměrů profesionálních kulturistů. Tato obava je pochopitelná. Živí ji desetiletí marketingu ze strany fitness průmyslu, ale ani v nejmenším se nezakládá na pravdě.

V první řadě, je výrazný nárůst svalové hmoty pro ženy mnohem obtížnější než pro muže. Může za to jak samotná struktura svalů (muži mají v poměru větší množství vláken II. typu), tak hormonální profil obou pohlaví, kdy za nárůst objemu svalové hmoty je v první řadě odpovědný testosteron, kterého mají oproti svým protějškům naprosté minimu.

Ostatně, ani pro muže není nárůst takového objemu nikterak jednoduchý. Vyžaduje velmi specifický trénink i stravu, takže představa, že se někdo omylem stane kulturistou jen protože cvičí je asi tak blízká pravdě, jako že se z Vás stane profesor fyziky, protože čtete články na Technetu. Takže dámy, nebojte se silového tréninku a už vůbec se nebojte svalů. Jsou tím, co proměňují všechno to měkké a třesoucí se co na těle máte do štíhlých, pevných křivek.

Autor – Roman Kladivo

Napsat komentář